یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پايان فروش حجمي اينترنت در روزهاي آينده

اينترنت - شبکه

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲:۰۰


فروش قطره‌اي اينترنت آن هم به شيوه‌اي که اکنون در ايران اجرا مي‌شود تقريبا در هيچ کجاي دنيا مرسوم نيست. اين نحوه فروش اينترنت در علاوه بر تحميل هزينه‌هاي غيرعادلانه بر مشترکان در نهايت از ايجاد فضايي مطمئن براي توليد محتواي ملي نيز جلوگيري مي‌کند.

وايمکس نيوز- بحث اينترنت حجمي که از اواخر دوره وزارت محدود واعظي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح شد؛ يکي از جدي‌ترين مسائلي است که اين روزها اکثر کاربران اينترنت کشور به نوعي پيگير آخرين اخبار از اجراي اين طرح بزرگ ملي هستند. همانطور که مي‌دانيد اينترنت در هيچ کجاي دنيا به صورت حجمي به مصرف کنندگان ارائه نمي‌شود. آنهم با اين قيمت که به شهروندان ايراني فروخته مي‌شود. اينترنت در بسياري از کشورها با سرعت بالاتر و دسترسي آسان‌تر به صورت نامحدود ارائه مي‌شود و اپراتورها هم با ارائه اينترنت پرسرعت‌تر و باکيفيت‌تر سعي در جلب مشتريان خود دارند.

با اين اوصاف اپراتورهاي ارائه دهنده اينترنت موبايلي و ثابت با ايجاد بازاري شبه انحصاري از امواج اينترنت براي خود به نوعي طلا استخراج مي کنند. هزينه اي که کاربران بابت بسته هاي اينترنت خود پرداخت مي‌کنند، بعضا متناسب با خدمتي که دريافت مي‌کنند نيست و بسا بالاتر از آن است.

در غيرحجمي کردن اينترنت وحدت نظر وجود دارد

محمدجواد آذري جهرمي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- درباره اينترنت حجمي گفته که در در رابطه با کاهش هزينه‌هاي اينترنت و خارج کردن آن از حالت حجمي وحدت نظر وجود دارد. اينترنت حجمي و تعرفه هاي آن يکي از موضوعات ثابتي است که از روز اولي که مشغول به کار شديم بر اجراي آن تاکيد داشتيم.

وي از تصميم نهايي براي تعيين تکليف اينترنت حجمي در جلسه بعدي کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات خبر داده و گفته است: طبق وعده‌اي که داديم قرار بود اين بسته نهايي و در صد روز اول اجرايي شود که مباحث کارشناسي آن همچنان با اپراتورها و کميسيون تنظيم مقررات مرجع تصويب تعرفه‌ها است مورد بررسي قرار مي گيرد، فکر مي کنم در جلسه بعدي کميسيون ما براي تصميم نهايي وارد شور شويم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفته بود: با توجه به اختلاف نظراتي که وجود دارد، جزئيات آن پس از تصويب نهايي اعلام خواهد شد. اما اصل بحث اين است که وحدت نظري در رابطه با کاهش هزينه‌ها و خارج شدن از حالت حجمي وجود دارد.

تدوين مکانيزم حذف اينترنت حجمي روزهاي آينده

پيش از اين وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ابتداي وزارت خود با بيان اين که در حال حاضر حذف اينترنت حجمي جزو نخستين دستورات کار ماست، صراحتا گفته بود: تلاش مي‌کنيم ظرف کمتر از يک ماه مکانيزم جديد آن با حل اشکال تهيه شود.

او همچنين گفته بود: حذف اينترنت حجمي جزو اولين برنامه‌هاي وزارتخانه است. اشکالاتي از سوي کاربران به اين طرح وارد شده بود که اجراي آن متوقف شد. الان اين امر جزو نخستين دستورات کار ماست که تلاش مي‌کنيم ظرف کمتر از يک ماه مکانيزم جديد آن با رفع اشکال تهيه شود.

اما اين اشکالات که وزير ارتباطات از آن ياد کرده بود چه بودند؟ در ابتداي اجراي طرح اينترنت نامحدود و زماني که تعرفه‌ها اعلام شد، مشخص شد اين اينترنت، آن‌طور که کاربران تصور مي‌کردند نامحدود نيست. به طوريکه کاربران متوجه شدند همان طرح هاي قبلي بسيار به صرفه تر از اينترنت مثلا نامحدود ارائه شده است.

رضايت از خبر ارائه اينترنت نامحدود توسط اپراتورها ديري نپاييد زيرا با اعلام تعرفه‌هاي جديد با توجيه سياست مصرف منصفانه، همچنان سقفي براي مصرف در نظر گرفته شده که اعتراض کاربران را به دنبال داشت و با افزايش اين اعتراض‌ها، وزير ارتباطات درنهايت اجراي اين طرح را متوقف کرد.

استارت ناموفق براي نامحدود کردن اينترنت

به گزارش ايسنا، محمود واعظي - وزير پيشين ارتباطات و فناوري اطلاعات - در صفحه اينستاگرام خود با اشاره به اعتراض کاربران به تعرفه هاي جديد اينترنت ثابت، از توقف اجراي پيشنهاد مطرح شده خبر داده و گفته بود: با توجه به اينکه پيشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه‌هاي اينترنت ثابت مبتني بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و اين مصوبه هنوز مراحل اداري و ابلاغ را طي نکرده و اجرايي هم نشده است، قرار شد اجراي آن متوقف و دستور دادم کميته بررسي تعرفه ها مجددا پيشنهادي با رعايت منافع و مصالح کاربران تهيه و ارائه کند.

پيش از آن هم محمد جواد آذري جهرمي  در مقام مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت در صفحه اينستاگرامش اعلام کرده بود که با توجه به اعتراضات و نيز اينکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته براي مصوبه جديد، رضايت مردم بوده است، با ارسال نامه اي از دکتر واعظي خواستم مصوبه جديد تعرفه تا بررسي بيشتر متوقف گردد. اميدوارم موافقت کنند.

هرچند وعده اينترنت نامحدود در کشور بحث تازه اي نيست. پيش از اين هم اينترنت نامحدود، البته با سرعت‌هاي پايين 64 تا 512 کيلوبيت بر ثانيه، براي مشترکان ارائه مي‌شد. اما سرعت پايين، سازمان تنظيم مقررات ارتباطات را مجبور کرد مصوبه‌اي براي جايگزيني اينترنت حجمي ارائه دهد. بنابراين شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت از سال 1392 با مصوبه کميسيون تنظيم مقررات، قيمت‌هاي مختلفي را بر اساس حجم و سرعت ارائه‌شده در نظر گرفته بودند.

اواخر تيرماه سال جاري بود که محمدجواد آذري جهرمي از نهايي شدن مدل تعرفه‌گذاري نامحدود اتصال داده در بخش ثابت و تعيين کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داده و گفته بود: بر اين اساس عملا کاربران خانگي در صورت استفاده از سرويس‌هاي ويديو آنلاين در صورتي که هر روز پنج ساعت سرويس ويديوئي داخي را ملاحظه کنند و اين رفتار را هر روز در ماه تکرار کنند، نيازي به پرداخت اضافه ندارند.

جهرمي اخيرا گفته که نظرات مردم را جمع کرديم که دقيق و حساب شده بود؛ مردم به سقف حجم اينترنتي که قرار داده شده معترض هستند که اين ميزان پاسخگوي نيازهايشان نيست. برخي توجيه نشده بودند که چرا تعرفه برخي از سرويس‌هاي داخلي بايد کمتر باشد.

او ادامه داد: درباره اين نوعي که به سرويس‌هاي داخلي براي استفاده يارانه داده مي‌شود، تصورشان بر اين بود که با توجه به اينکه ما اکثريت استفاده‌مان از اينترنت است اين کمکي به حال مردم نمي‌کند. از طرفي نگاه ديگر اين بود که اين سرويس صرفا توسط مخابرات داده مي‌شود و توسط سايرين صورت نمي‌گيرد که بسته‌بندي‌هاي متعددي داشته است. به نظر مي‌رسد نگاهي که مردم به اين طرح داشته اند جامع و کامل بوده و از جمع‌آوري افکار عمومي مي‌شود به جمع‌بندي عقلايي رسيد چرا که حجم ميزان بازخوردها زياد بوده است.

وي در همين زمينه تعرفه اينترنت ثابت با بيان اينکه بررسي‌ها آغاز شده است، اظهار کرد: مسئله اول اين است موضوعي که سقف اينترنت آن کم است و پيش از اين خودم هم مطرح کرده بودم، کافي نيست. با توجه به اينکه مخابرات به صورت داوطلبانه آن را اجرا کرده، اين اتفاق افتاده است.

حالا بايد منتظر بود تا در روزهاي آينده تکليف نهايي طرح اينترنت غيرحجمي روشن شود. مجموعه وزارت ارتباطات و شخص محمدجواد آذري جهرمي چه در دوره معاونت و رياست شرکت ارتباطات زيرساخت و چه حالا که وزير شده است از اصلي ترين چهره هاي حامي اين طرح بوده است. طرحي که در صورت تصويب و نهايي شدن مي تواند کاربران ايراني را به استانداردهاي روز دنيا در زمينه استفاده از اينترنت نزديک کند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو